Dtum
Login with Facebookk
1944 | Április

Munkácsy Mihály emlékkiállítás

Munkácsy születésének centenáriumához a legszebb és legméltóbb ünneplést az a kiállítás szolgáltatta, melyet a Szépművészeti Múzeumban a kultuszminiszter kívánságára Csánky Dénes rendezett, akinek az anyag összegyűjtésében Hoffmann Edith volt segítségére. Összegyűjtésre azért volt szükség, mert nem lett volna értelme annak, hogy azok a múzeumi Munkácsy-művek vonuljanak fel, amelyeket közönségünk nemrégiben még megszokott helyükön láthatott.

 

Ezek jókora része ma különben sem megközelíthető. Valami mást kellett tehát nyújtani, még pedig a magyar, magángyűjtők jóvoltából. Persze így is nagy nehézségek merültek fel, de végül is sikerült egy tanulságos gyűjteményt bemutatni. Ez kiterjed Munkácsy összes tárgyi köreire, de ami ennél még fontosabb, szemléletesen ismerteti alkotásmódjának egymásra következő fázisait.


Egy igen érdekes portrévázlata (M. Doré arcképe), amely aszfalttal van aláfestve, nyilvánvalóan nehány félóra eredménye volt. Ha összehasonlítjuk közismert önarcképével, melyhez formai tekintetben igen közel áll, megláthatjuk, hogy Munkácsy miképpen kezdett hozzá a képalakításhoz. De még tanulságosabb az 1876. évben elkészült Műterem-nek vázlata.

 

Izzó lelkesedéssel feldobált, erős színek kavargása ez a kép. Szépségük, ellentéteik, harsogásuk valóban meghökkentő. Hogy mennyire franciás ez a festmény, erről szavakkal fogalmat adni nem könnyű: látni kell. Munkácsy forma-alakító készségének tüneményesen szuggesztív bizonyítéka és cáfolata annak az állításnak, hogy Munkácsy „müncheni” festő volt.


Alkotásmódjának későbbi fázisához vezet ez a remek interieur, mely Pertovics Elek tulajdona. Dús és forró szinességével annak szemléltetője, hogy Munkácsyban milyen lobogó lánggal égett színeinek gyönyörű világa. Ez a szobabelső készebb és részletesebb, mint az elébb említett vázlat. Már tanulmány, melybe hosszasan mélyedt el. Felvázolta összes színeit, de a részletek rajzára nem gondolt. Még nem mérsékelt, nem csökkentett, így az első elképzelés forrósága borítja tűzbe a látományt. S ha most a múzeumi ismert, szép intericur elé lépünk, észrevehetjük, hogy Munkácsynak hová kellett törekednie.

 

A színekben és foltokban átérzett tanulmányt részletekre bontotta. Igaz, hogy ezzel a színfoltok világító ereje lecsökkent, de rajzban viszont nyert a festmény. A régiek vállán nagyranőtt Munkácsy a részletező kidolgozást nem tudta, nem akarja elhanyagolni. Ezen csodálkozni, vagy egyáltalában megütközni azon, hogy mért nem lett impresszionistává, türelmetlenség, mely nem tudja megértéssel nézni egy kor művészetét, hanem csak egyik irányát tartja egyedül üdvözítő művészetnek.


A kiállítás nemcsak a nagyszerű Munkácsyval ismertet meg, hanem a gyöngébbikkel is. Megláthatjuk, hogy nagysikerű műveit meg-megismételgette és bizony nem mindig szerencsésen. Némelyik kiállított művén észrevehetőleg sok a tanítványmunka, a mester ecsete talán éppen csak átfuthatott rajta, hogy egy-két, legtöbbnyire fehér színű hangsúllyal segítsen rajta.

 

Ezek a dolgok azonban inkább emberi gyöngeségéről számolnak be, mint művésziről. Mert az 1886. év előttről való, sajátkezüleg festett művei – mégha különböző értékűek is – szinte kivétel nélkül elárulják zseniálitását. Később aztán, pusztító betegségek korában, sok fáradt holmi is kikerült ecsetje alól, de még ezek részleteiből is ki-kitör néha elemi alkotó ereje.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Három magyar gyár megkezdi a repülőgépgyártást Három magyar gyár megkezdi a repülőgépgyártást
A Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap lelkes vezetői inditották el a...
Pécs város burgonyaszállítója a bíróság előtt Pécs város burgonyaszállítója a bíróság előtt
Még 1917. év elején történt és annak idején nagy feltünést keltett,...
Egy szerb pártvezér sorsa Egy szerb pártvezér sorsa
Szerbiában Tajcsics Rankó a parasztok bálványa. Husz esztendő óta...
A Gázgyár illojális versennyel vádolja a Weiss Manfréd-konszernt és a Lámpagyárat A Gázgyár illojális versennyel vádolja a Weiss Manfréd-konszernt és a...
A jelentésben, amelyet jövő évi költségvetésével kapcsolatban hozott...
Rákosi Jenő történelmi drámája a Nemzetiben Rákosi Jenő történelmi drámája a Nemzetiben
Április 13-ikán a Nemzeti Szinházban fölelevenítették Rákosi Jenőnek...
A vidék élelmiszert gyűjt a fővárosnak A vidék élelmiszert gyűjt a fővárosnak
A főváros polgármestere, Kővágó József, az éhező Budapest érdekében...
Boer győzelmek, boer vereségek Boer győzelmek, boer vereségek
A boerok szabadság-harczát nagy csapás érte. Egy nagy seregök az...
Az erdő Az erdő
Magyarország óriási vagyona az erdő. Hegyeinket erdők koszoruzzák....
Bálint Aladár: Az Ernst Múzeum csoportkiállítása Bálint Aladár: Az Ernst Múzeum csoportkiállítása
Az a mód, ahogy az Ernst Múzeum az élő magyar művészeket szóhoz...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98