Dtum
Login with Facebookk
1914 | Február

A mikor a Lánczhid megszületett

Száz éve lesz ma-holnap annak, hogy Széchenyi István fejében megszületett a Lánczhid eszméje. A legnagyobb magyar esztendőkön keresztül dolgozott azon, hogy komolyan vegyék a tervét. Már 1828-ban leveleket irt Londonba a Lánczhid érdekében, 1829 június 30-án pedig kész tervet nyújtott be a nádornak.

 

Óriási ellenzéke volt a tervnek a diétákon. Az 1832 deczember 16-án megnyílt és 40 hónapig tartott országgyűlésen csak nagy erőfeszítések után sikerült törvényt hozni arról, hogy Buda és Pest között állóhidat építenek a Dunán és hogy ezen az állóhidon a nemesek is tartoznak vámot fizetni.

 

A nemesség még ekkor sem bízott valami túlságosan az álom valóra váltásán és Pestmegye a követ utasításaiban szigorúan meghagyta a diétára küldött követeknek, hogy semmi esetre sem fogadják el az országgyűlés által kiküldött deputácziónak azt a javaslatát, a mely szerint már a hajóhídon megkezdik a nemesektől a vámszedést, hogy az állóhid költségei gyorsabban együtt legyenek. Az indokolás: „képtelenség azért fizetni, a mi nem is létezik és létezhetése is bizonytalan.”


De azért mégis fölépült a Lánczhid. Gróf Széchenyi István élete legmunkásabb szakaszának huszonegy esztendejébe került ez a munka. V. Ferdinánd volt akkor királya az országnak és három ember: báró Sina György, báró Rotschild Salamon és Kapriorai Wodiáner Sámuel József támogatták a legnagyobb magyart.

 

Többen készítettek terveket, de a legjobb volt az, a melyik Clárk Ádámot vallotta a mesterének és 1842. augusztus 24-én országra szóló ünnepségek között megtörtént az alapkő-elhelyezése is. Barabás Miklós híres vásznának akvareljét még ott a helyszínen elkészítette és ez a rajz egyik legértékesebb dísze a Székesfővárosi Muzeumnak.

 

A szőnyeges mennyezet előtt munkások helyezik el a hatalmas alapkövet úgy, a mint azt Tisdael, az építés vezetője magyarázza. Az emelvényen József nádor áll, a kinek báró Sina György nyújtja át a kalapácsot, meg a vakoló kanalat.

 

Piros tábornoki egyenruhájában a nádortól balra Károly királyi herczeg nézi végig az ünnepélyes aktust, nem messze tőlük áll a legnagyobb magyar, azután Kopácsy, a bíboros herczegprimás és a sátor alatt a két Clark. A díszes ünnepségek után következett a komoly munka, hat hosszú esztendeig tartó. 1849. évi november 21-ikén hivatalosan is megnyitják a Lánczhidat.

 

De ez az ünnepség már nem volt olyan díszes, mint az alapkőletétel. Hiszen nemcsak a hidat verték békóba a lánczok, hanem a nemzetet is. A Lánczhid históriájával foglalkozó írások nem is jegyeznek fel erről a napról többet, csak annyit, hogy „a Lánczhid hivatalosan átadatott a nyilvános közlekedésnek.” Ez a pár szó különben annyit is jelentett, hogy ez alkalommal állították öszsze a Lánczhid kiadási tételeit is.


Ezek szerint a Lánczhid építésére tett, összes kiadás a hivatalos megnyitás napjáig 6.220,428 pengőforint volt, 100,000 forint ára gép- és anyagszer maradt meg, kamat ás térvásárlás fejében 1,519,294 forintot adtak ki, de ez a költség a megszerzett területek értékének emelkedése folytán megtérült.


Az előzetes munkálatokra 700,000 forintot költöttek, a tervező Clark pedig 311,000 forintot kapott, míg a segédeit 250,000 forinttal díjazták. A magyar állam 1870-ben váltotta meg a hidat 8.559,440 forintért és 1870 Jun. 30-án éjféli 12 órakor a híd „minden jogokkal, szabadalmakkal, jövedelmekkel és tartozékokkal a magyar állam tulajdonába ment át.”Jóllehet csak 1849 november hó 21-ikén volt a Lánczhid nyilvános megnyitása, azért a hidat már 1848-ban is használták.


A szabadságharcz ideje alatt állandóan jártak rajta a katonák és 1849-ben két ízben is fenyegette a készen lévő remekművet a megsemmisülés, Budavára bevétele napján tudvalevően Alnoch mérnökkari ezredes lőporos hordókat robbantott föl a hid alatt, de a robbanás csak őt ölte meg, a hidat nem.

 

Ma már hitelre talál az a föltevés is, hogy Clark Adám vízzel töltötte meg a lánczkazamátokat, mert ő maga is féltette nagyszerű alkotását. Ezért nem történt baja a hidnak. Kevés magyar alkotásnak van olyan gazdag irodalma, mint épen ennek a hídnak. A 40-es években mindenütt szó van róla. Rengeteg rajz, metszet mutatja be az építkezés különböző fázisait.

 

A metszeteknek, rajzoknak gyönyörű gyűjteménye van a Székesfővárosi Muzeumban, a hol dr. Kuzsinszky Bálint igazgató esztendőkig tartó szorgalmas kutatás után százakra emelte ezeknek az emlékeknek a szamát. Barabás, Alt Rudolf és Szentgyörgyi rajzai mellett ott találjuk a Lánczhidra vonatkozó egykori írások százait is.

 

Ezen a helyen őrzik kegyelettel a Lánczhid keletkezésének dokumentumait, a melyek - még ha maga a hid csinosításra is szorul - örökké változatlanul hirdetik azokat a nagy időket, a mikor nem volt készen a híd, de már az első kővel hatalmasat fordult egy nemzet históriája.

 

Paál Jób.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Lánczhíd Tierney Clark rajza után A Lánczhíd alapkőletétele 1842 augusztus 24-én -  Barabás Miklós a helyszínen készített vázlata alapján
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98