Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1929 | Június

Gróf Bethlen Margit drámája a Vígszínházban

A szürke ruha


A valóban tehetséges és finom szellemű írónő talán nem is tudta, milyen merészség felépíteni egy darabot három szereplőre, még pedig úgy, hogy a három közül legtöbbször csak kettő van a színpadon s ami köztük történik, csupa belső történés, érzések, vágyak, gondolatok súrlódása érzésekkel, vágyakkal, gondolatokkal. Hogy ez betöltse a színpadot és odaszögezze a nézőteret, ahhoz olyan magas feszültségű áramot kell bekapcsolni a személyekbe, hogy akármilyen tehetség és drámai konstruáló erő is hatalmas próbára kerül.

E mellett a formai végső leegyszerűsítés mellett belsőleg is épúgy le van egyszerűsítve a dolog. Csaknem teljesen ki van kapcsolva a milieu, amiben a szereplők élnek, jóformán ki vannak emelve életük összes többi viszonylataiból és semmiképen sincs még csak sejtetve sem a köztük és velük történő dolgoknak másokra, a világra való hatása.

 

Még tovább: ki van kapcsolva a cselekvény a morális megítélés távlatából is, ami pedig a tipikus háromszög-témánál tradiciósan fontos szokott lenni. Kizárólag az érzelmi távlatba van beállítva, a feleség, férj és udvarló érzelmi súrlódására. Látható, hogy az írónő ugyancsak megnehezítette már a koncepcióban is a maga helyzetét. Egyetlen eszközt tartott csak meg a hatás előidézésére: a dialogust.

Tehát: dialogus-dráma, dialektikai segédeszközök nélkül, tisztán arra alapítva, hogy a személyek szavaikkal kitárják magukat, pozicióikat és ebből kialakul sorsuk. Az írónő a dolgok közepébe az asszonyt állította, aki folytonos vibrálás közben vergődik két férfi, a férj és a szerető között, ebben a vergődésben összetörik és a halálba megy. Az asszonyi nyugtalanság és elsóvárgás képe ez, azé az asszonyé, aki nem találta meg a számára teremtett férfit a férjében, aki nem tud neki egyebet adni, mint egy egyszerű ember hű szerelmét, de nem találta meg az udvarlójában sem, mert az meg csak kiélte szerelmét s aztán félretolja útjából.

 

Ebben az alakban van valami átérzettség, sokszor olyan finom és lírailag mély szavak buggyannak ki belőle, amelyek azt mutatják, az írónő megérezte alakjának lelki feszültségét s ettől való szenvedését. De inkább csak érezte, nem tudja teljesen megmarkolni és kiemelni, csak küzködik, birkózik vele, - erre vall, hogy sokszor kénytelen nem is elsőrendű frazeologiához folyamodni. Nem bírt alakjával, nem tud neki határozott kontúrokat adni.

 

Csak a líráját bírja kihozni, nem a drámáját. S ezt Gombaszögi Frida érzelmileg gazdagon árnyalt, kitünő játéka sem bírja elleplezni, - hiába a színész minden igyekezete és tehetsége, ha a darab nem ad az alaknak olyan kontúrokat, amelyeket a színész kitölthet játékával. Gombaszögi Frida játékában bámultuk érzelmi eszközeinek gazdagságát és sokszínű variálódását, de még ő sem foghatta össze valódi karakterré az alak körvonaltalan libegését.

Az udvarló, Károly, még kevésbé valaki. Nincs reliefje, szerepe merő reflex, nincs is más tenni- és mondanivalója, mint folyton védekezni a férj gyanakvó megfigyelése és a második felvonásban az asszony felháborodása ellen. Ezt az alakot a szerző nem élte át, csak színpadi rekvizitumot tudott belőle csinálni és nem is adott Somlay Artúrnak semmi igazi játszanivalót. Az érzelmi drámában ennek a fontos alaknak nincs érzése, amit érdemes volna kitárni.

Marad a férj. A férfi, aki nem tud semmit, de megérez mindent, érzi, hogy asszonya kisiklott a kezéből, bizonytalan ujjakkal kapkod utána, de nem tud semmit megfogni. Nincs ereje, hogy élükre állítsa a dolgokat, nem meri megkockáztatni, hogy elveszítse az asszonyt, akit szeret, folyton gyanakszik, megfigyel, de csak gyötri magát, a konzekvenciákat nem vonja le. Cselekvése semmi és csodálatosképen mégis az ő alakját érezzük legdrámaibbnak.

 

Mert van körvonala, emberi karaktere, van egy fix pontja, amelyen megáll és minden, amit tesz, erre a fix pontra vetítődik. A harmadik felvonásban végre drámai helyzetbe is kerül. Amikor meg kell győződnie, hogy a felesége öngyilkos lett s nyomról nyomra ráébred, hogy az öngyilkosság oka a másik férfi, Károly, - ez a darab egyetlen pontja, amely drámailag van kigondolva s feszültséget teremt a színpadon.

 

A férj ekkor is a karakterében marad, passzív marad, a szavak embere, de a jelenet mégis él és igazi izgalom van benne. S a drámai egyensúly törvénye sajátságos módon érvényesül: a szerző intenciója szerint az asszony körül kellene a dolgoknak bogozódni és mégis, jóformán kezdettől fogva a férjet érezzük a legfontosabb alaknak: a jobban megkonstruált alak vonja magához a súlypontot. S hogy mennyire áll, amit az asszony szerepéről mint szerepről mondtam, mutatja az is, hogy Törzs Jenő játéka teljesen érvényesül, mert a szerep megkapta az írótól a keretet, amelyet a színész tehetségének kell kitölteni. Törzs művészi rutinja az egyszer megkapott kontúrokat ott is fenn tudja tartani, ahol a szerző keze pillanatnyilag bizonytalanná válik a felrajzolásban.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
 Két magyar festő Két magyar festő
A festők, szobrászok mostanában azzal töltik idejüket, hogy...
Utolsó evangélium Utolsó evangélium
Egy éjszakát egészen magasan töltöttem, ismeretlen hegynek kopár,...
Elesett katonák holttestének hazaszállitása Elesett katonák holttestének hazaszállitása
Legujabb rendelkezés szerint az elesett, valamint betegség vagy...
Kossuth Ferencz a kisiparért Kossuth Ferencz a kisiparért
A kereskedelmi miniszteriumban most készültek el a kisipar...
A Graf Zeppelin utra kész A Graf Zeppelin utra kész
E pillanatban kapom a telefonértesítést Lakehurstból, hogy a...
Halálos szurkálás a Sósfürdőben Halálos szurkálás a Sósfürdőben
Vasárnap reggel a Sósfürdő mellett lévő dülőn Fazekas Gyula kertész...
Borzalmas halál
Titelből írják: Galinkics Rada zsablyai lakos átrándult a szomszédos...
Imrédy Béla pénzügyminiszter hat ígérete Imrédy Béla pénzügyminiszter hat ígérete
Amit vártunk, bekövetkezett; a pénzügyminiszter költségvetési...
A fiatal Festetics Ernő gróf zajos éjszakai afférja egy mulatóban lépcsőn való legurulással A fiatal Festetics Ernő gróf zajos éjszakai afférja egy mulatóban...
Néhány napig Budapesten tartózkodott a kanadai Dunlop- dinasztia ifjú...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98