Dtum
Login with Facebookk
1929 | November

Hat fiatal művész az Ernst-múzeumban

A nagyterem szép terrakottás-vörös falán Medvecky Jenő képei. 1925-ből egy csendélet: mélyen, sötéten ragyogó szinsíkokból felépített kubisztikus konstrukció. Meglepően érett, harmonikus munka. 1927-ből egy "Sárgaruhás lány": a korai Picasso egyszerűbb, de igen sikerült utánérzése. Ugyanez évből pár táj: hűvös, geometrikusan határolt foltfestés, mely a zárt rétegekből felépített monumentális teret kezdi érzékeltetni. A "Rózsaszínű akt"-tal már nyiltan nekivág a térkonstrukciót hangsúlyozó új klasszicisztika problémáinak, és ezzel nyiltan az expresszionizmus utáni kor egyik legerősebb áramlatába kapcsolódik.

Ezek után nem lephetett meg az újabb fordulat: óriási figurális kompoziciók. Símára faragott, kemény, szoborszerű formák, az izomzat túlhangsúlyozásával, merevített kifejezéssel. Konstruált, inkább szimbólumokkal jelzett térkörnyezet: táj és épületelemek. Kevés, tompított, formához tapadó szín, vagy inkább színezett forma.

A multtal való kapcsolódás eléggé nyiltan bevallott. De: míg a forma mintázása kifejezetten quattrocenteszk, (pl. Mantegna), addig a kompozicióelv cinquecenteszk (pl. korai Tizian). A röneszánsz értelmezése, amellett, hogy ennyire nem egységes elemeken épül, még azon felül kifejezetten klasszicisztikus: hideg, merev, szinte mesterségesen redukált. A receptet az olasz valori plastici-mozgalom adta meg.

Ezek után nem éppen meglepő, hogy Medvecky törekvései emlékeztetnek: egyrészt a nazarénus művészetre (a száz év előtti német röneszansz-klasszicisztikára), másrészt az u. n. német "idealizmusra", a Böcklin-Feuerbach-Klinger-csoport törekvéseire. Medvecky legújabb képei tehát mint stílusjelenség: hangos hitvallás az új klasszicisztika mellett. (Meg kell különböztetnünk klasszicizmust, az ősi és önmagában teljes stílust, és klasszicisztikát, mint a klasszika többé-kevésbé félreértett vagy át nem értett utánzását. Mindamellett a klasszicisztika is lehet tartalmas művészet.) Ennyit Medveckyről mint típusról.

Medvecky mint egyén: rendkívüli tehetség, kíváló formáló intelligencia és nagy felkészültségű művész. Jelenleg művészete azon a ponton áll, hogy vagy élesen elkanyarodik mostani irányától, vagy menthetetlenül elvész a rutinban és a formalizmusban. Mert: egyénisége lágy, szinte feminin. Hajlamát azonban túlkompenzálja erőszakolt maszkulin keménységgel. Kompozicióiban a legfontosabb hatást kiváltó elem a statikus ritmus. De ritmikája tulontul metrikus, nem eléggé eleven. Olyan, mint amikor rezes katonabanda fújja a Parasztbecsület szerenádját.

 

A kifejezés fagyasztott, a festő fél az elérzékenyüléstől (bár néha akarata ellenére elérzékenyül, így például a hegedülő figurájában); a fínom érzéstartalmat nem engedi áttörni. (Mily lírikus Mantegna és egyben mily maszkulin!) Az izomzat, a térkonstrukció tulhangsúlyozásának a Quattrocentóban belső oka volt: meg kellett hódítani az organikus földi életet, a látszatvalóságot. A hódítás mámora maga után vonta a túlzást. Ez a látszólag rideg túlzás akkoriban mámorral tellett meg. Ma: mily mámor fűthetné az anatómiai és prespektívikus ismeretek fitogtatását?

Ami végül Medvecky új csendéleteit illeti, ezek fínom munkák, bár kompromisszumok a hideg plaszticitás és a dekoratív síkszerkesztés között.

Medvecky a nagy művész lehetőségeit hordozza magában. Domanovszky Endre egyelőre még nem bizonyított ösztönös művészetet. Ellenben alapos technikai tudás felett rendelkezik, mint kevesen a fiatalok között. Ám firenzei quattrocentózása kiállhatatlanul modoros. A posztexpresszionizmus resóján melegített prerafaelizmus, Rossetti a huszadik században.

Más a probléma Vörös Gézánál. Ő a Gauguin-iskolához, Pont Avenhoz kapcsolódik; innen fel-feltűnő Rippl-Rónai-rokonsága; amellett, hogy olajfestményein jobban kihangsúlyozza a lágy körvonalat, jobban kikapcsolja az impresszionisztikus színárnyalatot. Pikáns ecsetvezetése néha Fujitára emlékeztet. Ízléses, fínom tehetség. Színbelileg sokat tud ugyan, de rajza nem eléggé biztos, sőt, néha meglepően hibás. (Példa: "Az alvó nő" jobblába!) A technikai tudás megszilárdulása lényegesen előbbre fogja vinni festészetét.

Jóval súlyosabb arányú a rajzi nemtudás Hollós-Mattioni Eszternél. Ő is tehetséges, temperamentumos, érző. De meglepően lelkiismeretlen aktjai formálásában, színei felrakásában, a fények vezetésében. Modora a régi Márffy és Szőnyi keveréke. Ezt a modort azonban sok-sok tudással kellene telíteni ahhoz, hogy meggyőzzön. Legsikerültebb, zsíros fénygazdagságban, "Dunaág" című tája.

Kelemen Emil akvarellista. Mondanivalója éppenséggel nem új, de rokonszenves. Az ő formatudása sem eléggé szilárd.

Vadász Endre rézkarcaiban két elem lakozik. Az egyik akadémiánk Rudnay-osztályának Rembrand-epigonizmusa, a másik Vadász egyéni modora, szálkás és híg vonalvezetésű primitívizmus, humorosan groteszk mellékízzel. Régebben ez az utóbbi elem volt az erősebbik benne, most, sajnos, az előbbi látszik előrenyomulni. Fametszetei - takarékos kifejezési eszközükkel - ügyes munkák.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Magyarország atlétikai bajnokságai Magyarország atlétikai bajnokságai
Tízezer néző jelenlétében zajlott le vasárnap délután az üllői-úti...
Az osztrák kormány kiáltványa Az osztrák kormány kiáltványa
A választások előtt álló Ausztria népéhez kormánya kiáltványnyal...
A technika csudái - Repülőgépek A technika csudái - Repülőgépek
A huszonegyedik századot találóan lehetne a levegő meghódítása...
A felpofozott menyasszony és a szerelmes vőlegény mulatságos harca a bíróság előtt A felpofozott menyasszony és a szerelmes vőlegény mulatságos harca a...
Mulatságos jelenetekben bővelkedő pert tárgyalt szombaton a budapesti...
Horthy-kupa: Magyarország – Olaszország 4:3 (1:1) Horthy-kupa: Magyarország – Olaszország 4:3 (1:1)
Szombaton kezdődött meg a holland kertvárosban Európa hat legjobb...
Rövidhullámú rádió a háborúban Rövidhullámú rádió a háborúban
Az egész világon körülbelül 80 ezer rövidhullámú rádióamatőr...
A kisipar adóterheit a kormány is aránytalannak tartja A kisipar adóterheit a kormány is aránytalannak tartja
A magántőkék és háztartási tartalékok elpusztulása s a...
Zsuffka Viktor 406 centiméteres új rúdugrórekordot állított fel Zsuffka Viktor 406 centiméteres új rúdugrórekordot állított fel
Az UTE vasárnap délután ifjúsági és szenior számokból álló versenyt...
Bombamerénylet Debreczenben Bombamerénylet Debreczenben
Gonosz kezek borzalmas merénylet szinhelyévé tették február 23-án...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98