Dtum
Login with Facebookk
1931 | Október

Egy kiállítás tanulságai

A városligeti Műcsarnok körül folyó versengésnek eredményeképen jött létre a "Művészcsoportok 1931. évi kiállítása", amelyen a Képzőművészeti Társulat, amint azt fanyar rövidséggel fogalmazott katalóguselőszavában mondja, "a szervezés, elbirálás és elrendezés jogát, saját felelősségükre az Országos Képzőművészeti Tanácsban képviseleti joggal felruházott művészcsoportoknak adta át és ezzel az alapszabályaiban és Budapest székesfővárossal kötött szerződésében foglalt kötelezettségének tett eleget."

Azaz nem erkölcsi kötelességét teljesítette, hanem egy jogi kényszernek engedett és eleve megtagad minden közösséget ezzel a kiállítással, tehát nem vonható semmi felelősségre az ott lévő képek, szobrok értékeért, érettük az egyes művészeti csoportokat teszi felelősekké. Mindenesetre megható ez az óvatosság ebben az esetben: a Társulat, mely évtizedeken át a leghaszontalanabb giccsek ezreit segített művészetként feltálalni, most egyszerre kezét mossa, nehogy valakinek eszébe jusson a mai festészet törekvéseinek jelentkezéseiért szemrehányásokat tenni, mert hiszen ez fájt neki, ezek a szörnyű forradalmárok, akik bolondok, akik nem tudnak festeni, akik nem másolják az előttük járók idejét vesztett kifejezési módjait, akik inkább nyomorognak, de nem gyártanak a pesti részletképelárusítók silány közönsége számára százszámra megismétlődő mázolásokat.

Erre a nyilatkozatra talán nem is volt szükség. Lukács Györgyéket egy Bernáth Aurél-képtől olyan megmérhetetlen távolság választja el, a művészeti tehetség felismerésének kérdése olyan távol áll tőlük, hogy aligha akad valaki, aki arra a gyanúra vetemedjék, hogy egyszer végre spontán, a maguk szántából próbáltak olyasmit cselekedni, amiben a mai magyar művészet ügyét szolgálják.

 

Isten ments! ezzel mi sem rágalmazzuk meg őket. Legelső tanulságunk tehát az, hogy a jövőben sem várhatunk jóindulatot a Társulat részéről kiállítási politikájában. De hiszen ezt amúgy is tudhattuk. Jóval fontosabb tanulságokkal szolgálhat maga a kiállítás, melyen Szinyeiék kivételével az összes művészcsoportok résztvettek.

Akik azonban az ilyen egyesüléstől csodákat vártak, alaposan megcsalódhattak, mert a kiállítás egyáltalában nem váltotta be vérmes reményeiket. Mintha a genius loci nehezednék rá: fölötte jelentéktelen. És ezt tévedés volna annak tulajdonítani, hogy Szinyeiékkel legkiválóbb művészeink jó része elmaradt, hiszen itt van a Kut és az Ume kiállítása, amelyek arra lettek volna hivatva, hogy a mai törekvéseket teljes erejükben ismertessék. Sajnos ez nem történt meg.

 

Mindkét csoport gyöngén szerepel. Bernáth Auréltól, Szőnyi Istvántól és Medgyessytől eltekintve, mintha abban vetekedtek volna egymással, hogy a Műcsarnoki színvonalhoz igazodjanak, amely ezúttal is a megszokott. Mert amit iparszerűen lelketlen festésben és mintázásban a többi egyesülések produkáltak, az mindenben megfelel az eddigi szomorú tapasztalatoknak.

S ha valamikor éreztük, akkor most kellett világosan látnunk azt, hogy a tömeges képvásárok ideje elmult, hogy legfeljebb megélhetési jelentősége van, de külömben kártékony leszállítója és tönkretevője minden nemesebb törekvés érvényesülésének. Hiszen még a legjobbfajta művészet sem bírja el azt a szomszédságot, melyet sok száz kegyetlenül rossz kép ömleszt köréje, a rendezésnek azt a durva ügyetlenkedését, amelynek csak egyetlen fontos elve van, teletömni a termeket, hogy mindenkit szóhoz juttasson és akárkit is bebocsásson tagsági jogán oda, ahol csak a legkiválóbbaknak volna szabad falhoz jutniok.

Nem a különböző csoportok szóhoz juttatásának kérdése az, mely a Műcsarnok válságát megoldhatja. Nem csoportokon múlik a művészet ügye, hanem a tehetség kérdésén és ez sohasem juthat irányító szerepre ott, ahol rosszúl megszervezett és boldog-boldogtalant egyformán istápoló egyesülések, vagy azok szövetkezése uralkodik. Így a Műcsarnok mai szervezetével, aminél bizony a többi csoportok összeállítása sem sokkal külömb, mindig távol fog maradni attól az ideális rendeltetésétől, hogy csak a legjobb magyar művészetet mutassa be.

Ez utóvégre nem is volna valami tragikus dolog, másutt is így van ez, különösen olyan országban, ahol a hivatalos művészeti politika épen úgy mint nálunk, az akademizmust és epigonkodást pártfogolja. A jó művészet ott is a magánkiállítások kisebb, intimebb és százszorta megfelelőbb keretei közé szorul és ezekben ma már nálunk sincsen hiány.

Olyan időket élünk ma, hogy a művészet minden ágában, tehát az irodalomban is, a tehetségnek nem a nagy tömegek előtt lehet keresnie az érvényesülést, hanem a kiválasztottak kis seregére támaszkodva kell elindulnia.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Mi okozza az öröm kellemes, a fájdalom kellemetlen érzéseit? Mi okozza az öröm kellemes, a fájdalom kellemetlen érzéseit?
Az öröm és a fájdalom játsszák életünkben a legfőbb szerepeket. Egész...
Szemlér Ferenc - Brassó - Magyarok Szemlér Ferenc - Brassó - Magyarok
Ám ha nem ebből a számukra idegen nézőpontból tekintjük őket, akkor...
Országuti nyílt kerékpárverseny Országuti nyílt kerékpárverseny
A Kitartás Kerékpár Kör szeptember 27-én rendezte óriási érdeklődés...
Egy óra a magyar ipar műhelyében Egy óra a magyar ipar műhelyében
Az Országos Autószakértő Bizottság szemléi során a közelmultban...
Az olympiai nagybizottság megalakulása Az olympiai nagybizottság megalakulása
Több mint egy esztendő választ el még bennünket az 1912. évi...
A fővárosi szinházak A fővárosi szinházak
A fővárosi szinházak. A nyáron zárva volt szinházak közül először az...
A sub-target gép A sub-target gép
Szemere Miklós szentlőrinczi lövőterén a lövősport iránt...
Kis gazda rovat Kis gazda rovat
Hogy a baromfitenyésztés sikerrel járjon, annak egyik legfontosabb...
A béke felé A béke felé
Lassan bár, de biztosan közeledik a balkáni béke. Montenegró még...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98