Dtum
Login with Facebookk
1939 | Február

A budaörsi repülőtér rádióberendezése

Budapest nemcsak Közép-Európa, hanem az egész világ légi közlekedésében igen jelentős helyet foglal el. Tavaly a forgalomnak átadott repülőtér pedig a modern technika minden vívmányával fel van szerelve. Igen lényeges és fontos része a repülőtérnek a repülőgépek zavartalan fel- és leszállását biztosító rádióberendezések.

Ez a rádióberendezés három részre tagózódik: az adó- és vevőberendezés, amelyik a közlekedő repülőgéppel a hírszolgálatot tartja fenn, a rádióirányjelző berendezés, amelyik kétséges esetekben a repülőgépnek megadja repülési és tartózkodási irányát és a rossz idő esetére szolgáló leszállást biztosító berendezés.

A légi közlekedés biztonságának leghathatósabb eszköze ma kétségkívül a rádió. Ez a rádió fenntartja állandóan az összeköttetést a repülőgéppel, tanácsokat ad, időjárási jelentéseket közöl, rossz idő esetén pedig a leszállásnál oly precízen segítségére van, hogy a repülőgép teljes pontossággal szállhat le a repülőtéren.

Ha a látási viszonyok folytán a repülőgép nem tudna szabadon leszállni a repülőtéren, akkor működésbe lép egy külön erre a célra szolgáló adóberendezés. Ennek működése igen könnyen megérthető: Rövidhullámú adó különleges antennaberendezéssel, keskeny sugárzási sávban (ezek a rövid hullámok jól irányíthatók,) az egyik irányban a morze jel pontját a másik irányban pedig a morze jel vonalát sugározza ki.

Ha a repülőgép pilótája a rádió fejhallgatójában egyenletes zúgást hall, akkor a sugárzási sáv közepén halad, ami pedig egyenes irányban van a repülőtér leszállási helyével. Ha balra, vagy jobbra eltér ettől az iránytól, akkor már nem az egyenletes zúgást hallja, hanem pont, illetve vonal jelzést. Tehát gépét ózonnal be tudja ezek szerint a helyes irányba állítani.

Röviddel a leszállás előtt ultrarövid hullámon megkapja az elő és főjelet, ami jelzi, hogy 3 kilométerre, illetve 300 méterre van a repülőtér leszállási helyétől. A rádióirányjelző berendezés épületében pedig egy automatikus berendezés állandóan ellenőrzi azt, hogy ezek az irányító jelek kisugároznak-e.

Az adóállomás maga 2 kilométernyire fekszik a tulajdonképpeni repülőtértől és kábellel áll összeköttetésben a repülőtér épületével és az irányjelző berendezés házikójával. Az antennaberendezést három 40 méter magas antennaárboc tartja. A repülőgépekkel történő érintkezés lebonyolítására 4 adóállomás szolgál.

Egy-egy meglehetősen nagyteljesítményű 1.5 kw-os hosszúhullámhosszú adóállomás 500-3000 méterig és a repülőgép és szárazföld közötti beszélgetések lebonyolítására szolgál; mellette dolgozik egy 500 wattos adóállomás 300-3000 méteres hullámsávon, a repülőgépek egymásközötti beszélgetésének lebonyolítására.

Egy 200 wattos hosszúhullámon dolgozó adóállomás a meteorológiai adatokat adja tudtul a repülőgépeknek, egy 200 wattos ultrarövidhullámhosszú adóállomás pedig a 30-100 méteres sávon a távoli légi kikötőkkel tartja fenn az összeköttetést. Nagyon rossz idő esetén ez az adó és az 1.5 kw-os adóállomás azonos szöveget adnak le.

A főépületben lévő vevőberendezések a következő egységekből tevődnek össze: van egy adó 200-4000 méteres hullámhosszra, egy pedig 14-200-as sávra; mindkettő használható úgy lehallgatásra, mint írásra. Van ezenkívül még 4 vevőkészülék, 15-20.000 méterig, 10 fokozatban. Ezek kizárólag a meteorológiai hírek vételére szolgálnak. A budapest-wieni közvetlen távírószolgálat lebonyolítására pedig a legújabb rendszerű távírógép berendezés szolgál.

A rádióirányjelző berendezés egy külön kis házikóban nyert elhelyezést, hogy a nagyadóktól teljesen elkülönítve zavarmentesen működhessen. A budaörsi repülőtér rádióberendezése világviszonylatban is elsőrangú, mert a legújabb tapasztalatokon alapuló modern készülékekkel van ellátva.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Kell-e nekünk a khinai piacz? Kell-e nekünk a khinai piacz?
Az osztrák tőkepénzes és gyáros körök szeretnék, ha a monarchia...
Horvát pénzhamisító banda
A máriabisztriczai bucsun a héten letartóztatták Kucs Marko goroczi...
Gyógyít az ibolyasugár Gyógyít az ibolyasugár
Az ibolyasugár, amely rendkívüli gyors áramlása miatt az ember nem...
Autóra szerelt mozik és kerekeken járó kórházak Autóra szerelt mozik és kerekeken járó kórházak
„Ha Mohamed nem megy a hegyhez, akkor a hegy megy...
A borzalmas július 1-e A borzalmas július 1-e
1916. július 1-én a Somme-nál rohamozó brit hadosztályok egyetlen nap...
A német kormány hivatalos nyilatkozatában utasitja vissza Roosevelt vádjait A német kormány hivatalos nyilatkozatában utasitja vissza Roosevelt...
A Führer főhadiszállásáról jelentik a német Távirati Irodának: A...
Ilovszky János nyilatkozata az áruházak adózásáról Ilovszky János nyilatkozata az áruházak adózásáról
Kedves Barátom! A mult heti számban a Magyar Divatcsarnok igen...
Napfény a pincében Napfény a pincében
Még hatvan-nyolcvan évvel ezelőtt is úgy építették világszerte a...
Az olasz király a fasiszták vezérére bízta a kormányt Az olasz király a fasiszták vezérére bízta a kormányt
Salandra nem vállalta a kormány alakítását. A király megbízta...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98