Dtum
Login with Facebookk
1923 | Július

Lear Király

Játék az élet legmélyebb problémáival.

Ma tisztán feltűnt előttem a shakespearei paradoxon:

Shakespearenél az élet nem élet: hanem anyag a gondolat számára, hogy a színpadra vetítse.

Nála mind a három egyforma fontos tényező: az élet, a gondolat, és a színpad.

Az élet mindenestől, ahogy ő maga meg bírta figyelni, de azt is mind sajátjának tekinti, amit mások figyeltek meg rajta, amit nézők, fecsegők s tudósok, könyvek és mesék és költők és hírhazugok összehordtak: ez az anyag, amelyből dolgozik, mint vasból a kovács.

A gondolat: ez az övé. ahogy benne támad s benne él. Ahogy felvillan benne a szikra, mely új világítást vet az élet anyagára.

És a színpad: készen kapta s nem nyúlt hozzá, hanem beledolgozta magát, nem bírálta, elfogadta s oly tökéletesen hozzá alkalmazkodott a gondolkodásmódja, hogy második természetévé lett, hogy ösztönné vált benne. Annyira biztosan uralkodik e kifejezési formán, ahogy csak a verselő tud a metrumokon: tévedhetetlen.


*

Mi a Lear király írói akarata?

A szülő és gyermek problema.

A testvér problema.

A férj feleség viszonylata a bűn körül.

Hogy ezt megmutassa, hogy minderre tisztán rávilágítson, csupa párhuzamos cselekményeket halmoz föl.

Nem elég neki egy eset: az egy példa, amit az élet produkál. A színpad neki lehetőséget ad a zsúfolásra.

Van egy régi népmese az apáról, aki három leányát próbára tette, ki szereti legjobban s a legnagyobb azt mondta: "szeretlek, mint az aranyat, ezüstöt, a gyémántot s a világ minden drágaságát." A második azt mondta: "jobban szeretlek, mint néném, úgy szeretlek, mint az életemet!" A harmadik gyermeke azt felelte: "szeretlek, mint a sót."

Kis gyermek voltam, mikor ezt a mesemotívumot így hallottam és sokat eltűnődtem rajta, mit is jelent ez.

Shakespeare, mint mindent, az adomát rögtön a színpadra dobta: megtalálta benne a tragikai összeütközés magvát s kifejlesztette belőle az apa s három lánya közötti viszonyt, egyben minden szülőnek minden gyermekkel való ellentétét.

Ahelyett azonban, hogy eme mélység felé növelte volna, s a lét gyökerei felé haladt volna s a szülő és a gyermek, a felnövő sarj s a kihaló régi, a megújuló természet, mely a kiélt formákat megszünteti s ugyanazt újra teremti: ahelyett, hogy ebben az irányban haladt volna, egyszerűen elfogadta a keresztény erkölcs maximáját, a negyedik parancsolatot következményeivel s a kérdésnek csak e rideg, e morális kritikáját, a közfelfogás benevelt kritikáját tette a magáévá.


Még az első felvonásban, éppen úgy, mint a Velencei kalmár expozíciójában, ahol csak felindítja az alakokat s felgyűri, szinte vulkánikus belső robbanással a probléma hegyét: nagyszerű.

Ez a Lear óriás. Óriás erőiben s korlátoltságában s ami vele történik, minden érzésünket fellázítja s izgalomban tartja.

Az első felvonás alatt le is folyik az egész pszichológiai eset: a király kisemmizi magát vagyonából, melyet érdemteleneknek ad s már be is következik a sors ítélete: aki lemondott jogairól, jogtalanná válik, aki kilépett az életből, az élet terhévé lesz: már belátta tévedését s már tudja, hogy nem segíthet rajta.

Még mi történhetik?

Mi fog következni a többi négy felvonásban?

A színpadi probléma teljes és kínos kifejlesztése.

Mivel a főtéma kész: elkezdi halmozni a hegyeket a hegyekre. Az apa mellé, aki három lányával küzd, odaállítja a másik apát aki két fiával hasonlóan, parallel viaskodik meg. Nem elég egy oldalról látni a szülő-gyermek komplexumot, két oldalról forgatja meg.

Mindjárt erkölcsi kritikával fokozva: amelyik gyermek apjával szemben rossz, az rossz mindenestől, feneketlenül romlott, az mind vagyonleső, kapzsi, becstelen, házasságtörő, cinikus, tolvaj, gyilkos: akár fiú, akár lány.

Minden jelenésben egy új meglepő s megdöbbentő szörnyűség, az előbbiekkel szemben folyton fokozás, túllicitálás, egyre nagyobb adag puskapor töltések robbantása, úgyhogy a végén már egyetlen lávázó, mennydörgő, vad tűzokádó szigetté válik a darab szűkre szabott világa.

Mert ez megint egy sziget az élet tengerének egy sarkán, amelynek semmi köze, sem földrajzilag, sem politikailag, sem társadalmilag az emberek többi világához: ez itt van magában s itt a szülők elleni vétség miatt ki fog halni mindenki.

*

A színpad úgylátszik nem bírja el az egyszerű igazságot.

A színpad kirakat, amelybe a bolt legdrágább s legfeltűnőbb holmiját halmozza fel a kereskedő.

A Shakespeare színpadja minden esetre egy csodatér. Bűvészkedés. És pedig bűvészkedés valódi értékekkel, igazi kincsekkel, a szemfényvesztő itt valóságos drágaságokat szór az égre s tudjuk, hogy azokat semmi veszély nem fenyegeti s hogy minden szépen vissza fog térni a boldog nyugalom helyzetébe.

 

Lear király

(Folytatjuk)

<<
<
1
2
3
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Apróságok Apróságok
Itt időzése alatt udvari ebédek lesznek és egy udvari bál. Jenő...
Számüzött nagyherceg Számüzött nagyherceg
Alexandrovits Mihály nagyherceg, a cár egyetlen fivére magára vonta...
Egy Pestről jött japán konzuli titkár orgiákat rendezett Kecskeméten Egy Pestről jött japán konzuli titkár orgiákat rendezett...
Kínos botrányról suttogtak Kecskeméten, amelynek középpontjában egy...
A mi football-publikumunk A mi football-publikumunk
A mi football-publikumunk. Ha öt esztendővel ezelőtt – mikor a...
Quisling a germán közösség megteremtéséről Quisling a germán közösség megteremtéséről
A norvég nemzeti szocialista párt, a National Smaling nyolcadik nagy...
Robin Hood Robin Hood
Lassanként minden mozilátogató előtt nyilvánvalóvá lesz az amerikai...
József főherczeg betegsége József főherczeg betegsége
Fiuméből azt jelentik, hogy József főherczeg még mindig sulyos beteg....
Törekvés S.E. – MTK 4:2 (2:2) Törekvés S.E. – MTK 4:2 (2:2)
A régi, tradicionális MTK – FTC mérkőzések képe elevenedett meg...
Lloyd George tényleges békét követel Lloyd George tényleges békét követel
Lloyd George a nemzeti liberális konferencián ma tartotta meg nagy...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98